Kisah Azman Dan Transformasi Mindset: Dari Konsumer Biasa ke Prosumer Bijak


Azman memang terkenal di kalangan rakan-rakannya sebagai pencari diskaun nombor satu. Pantang ada promosi, pasti dialah orang pertama yang kongsikan di group WhatsApp. Apa saja jualan gudang, Azman mesti turun padang. Bukan setakat beli untuk diri sendiri, kekadang tu siap tolong kawan-kawan tapau barang murah. Azman amat yakin—kalau dapat potongan harga, itu tandanya dia seorang pengguna bijak.


Tapi persepsi itu berubah suatu pagi Sabtu, waktu Azman duduk menunggu giliran di kedai kopi bersama rakan lama, Hafiz. Hafiz ni lain macam sikit — orangnya suka membaca dan gemar perhati trend baru. Tengah-tengah mereka minum kopi, Hafiz tanya, "Man, kau pernah dengar istilah prosumer?"


Azman pelik. “Prosumer? Aku tahu consumer, yang rajin membeli macam aku ni. Prosumer tu makanan ke apa ni?”


Hafiz senyum, “Bukan prosumer makanan. Prosumer tu gabungan producer dan consumer. Maknanya, kau bukan setakat pengguna, tapi kau juga jadi pengeluar atau penyebar sesuatu. Baru boleh dikira bijak urus duit dan dapat lebih dari sekadar diskaun!”


Azman tertarik mendengar penjelasan Hafiz. Rupanya selama ni dia hanya menikmati separuh daripada potensi sebenar sebagai pengguna. Selalunya Azman akan beli barang murah, dan syok bila dapat jimat. Namun, dia tak terfikir untuk 'hasilkan' sesuatu supaya duit masuk balik ke poketnya.


Hafiz kemudian berkongsi satu kisah mudah. “Kau ingat tak masa kau promosi sabun wangi kat grup baru-baru ni? Semua orang jadi beli lepas kau rekomen. Sebenarnya, itulah prosumer. Kalau masa tu, kau daftar jadi ejen atau affiliate, setiap kali member beli, kau pun dapat komisen. Jadi, sambil kau guna produk, kau juga dapat hasil!”


Azman mula terfikir—selama ni dia tolong kawan-kawan dapatkan barang murah, tapi tak pernah terfikir untuk ambil peluang jana pendapatan dari minatnya berkongsi info diskaun. Dia macam penjual yang tak diberi gaji walau produk habis terjual pula!


Balik rumah, Azman mula selidik tentang program affiliate dan dropship yang ada di pasaran. Rupanya banyak peluang mudah yang hanya perlukan usaha kecil – kongsi pautan, buat sedikit ayat promosi, terus boleh dapat komisen. Konsep ini tak semestinya perlukan Azman keluar modal besar, malah dia boleh kekal membeli barang diskaun seperti biasa. Bezanya, sekarang setiap barang yang dibeli, jika dikongsi, dia berpeluang menjana pulangan.


Beberapa minggu berlalu, kini Azman bukan saja rajin berkongsi info pasal diskaun, tapi dia juga konsisten berkongsi pautan affiliate. Sekali dua, rakan-rakan tertanya, kenapa sekarang setiap kali Azman kongsikan produk, mesti ada pautan unik. Dengan bangga, Azman pun terangkan—dia sedang praktik konsep prosumer: seorang pengguna yang bijak membeli, bijak berkongsi, dan bijak menjana pendapatan sampingan.


Pendek kata, Azman sudah tidak lagi sekadar menunggu sale lelong setiap hujung minggu. Kini, dia mampu membeli saat perlu dan berkongsi nilai tambah kepada rakan-rakan tanpa rasa ralat, sebab bila rakan membeli, poket Azman pun tersenyum.


Azman mula berpegang prinsip, “Nak jadi pengguna bijak, kena buka ruang jadi prosumer. Baru betul-betul jimat dan untung panjang.” Daripada begitu, kisah Azman mengingatkan kita—kadang-kadang satu perubahan kecil dalam cara kita melihat peluang, boleh ubah seluruh cara kita uruskan kehidupan harian. Jom jadi prosumer, bukan sekadar consumer!


Kisah ini hanyalah sebahagian daripada kehidupan harian pengguna biasa dari celah-celah masyarakat yang berjaya mengubah mindset dan habit mereka menjadi penguna bijak sebagai PROSUMER.

 

Peluang tu anda di dalam BISNES PC ini. Jom DAFTAR sebagai ejen prosumer DI SINI !

Postingan Terkait

No comments:

Post a Comment

Formulir Kontak

Name

Email *

Message *